Explain The Basic Working Principle Of Induction Motors?

 

Basic Working Principle Of Induction Motors

When the AC supply is given to the stator winding of an induction motor, then there will be produced alternating flux around the stator winding. This alternating flux resolves with synchronous speed. The resolving flux is called "Rotating magnetic Field (RMP)".

The relative speed between stator RMF and rotor conductors causes an induced emf within the rotor conductors consistent with Faraday's law of electromagnetic induction. The rotor conductors are short-circuited and hence rotor current is produced thanks to induced emf. That's why such motors are called induction motors.

Now induced current within the rotor also will produce alternating flux around it. This rotor flux lags behind the stator flux. The direction of induced rotor current, consistent with Lenz's law, is such it'll tend to oppose the explanation for its production.

As the cause of the production of the rotor current is the relative velocity between the rotating stator flux and the rotor, the rotor will try to catch the stator rotating magnetic field.

Thus the rotor rotates within the same direction as that of stator flux to attenuate the relative velocity. However, the rotor never succeeds in catching up with the Synchronous speed.

This is the essential working rule of an induction motor of either type, Single phase, or three-phase.

Basic Working Principle Of Induction Motors

Basic Working Principle Of Induction Motors

 

ইন্ডাকশন মোটরের বেসিক কার্যকারী নীতি

 

ইন্ডাকশন মোটরের স্টেটর উইন্ডিংয়ে যখন এসি সাপ্লাই দেওয়া হয় তখন স্টেটর উইন্ডিংয়ের চারদিকে অল্টারনেটিং ফ্লাক্স তৈরী হয়।এই অল্টারনেটিং ফ্লাক্স সিঙ্ক্রোনাস গতির সাথে সমন্বয় করে। সমন্বয়কারী ফ্লাক্সকে "ঘূর্ণায়মান চৌম্বক ক্ষেত্র (আরএমপি)" বলা হয়।

স্টেটর আরএমএফ এবং রোটর কন্ডাক্টরের মধ্যে আপেক্ষিক গতির কারণে ফ্যারাডের ইলেক্ট্রোম্যাগনেটিক ইন্ডাকশন ল অনুসারে রোটর কন্ডাক্টরের মধ্যে ইএমএফ ইন্দুসড হয়। 
রোটরের পরিবাহীগুলি শর্ট-সার্কিটেড তাই ইন্দুসড ইএমএফ এর জন্য রোটর কারেন্ট উৎপন্ন হয়।এ কারণেই এ জাতীয় মোটরগুলিকে ইন্ডাকশন মোটর বলা হয়।

এখন রোটরের এই উৎপন্ন কারেন্ট রোটরের চারপাশে অল্টারনেটিং ফ্লাক্স তৈরী করবে।এই রোটর ফ্লাক্স স্টেটর ফ্লাক্স থেকে ল্যাগিংয়ে থাকে। 
এই রোটর কারেন্ট এর দিক লেন্জ এর ল' এর সাথে সামঞ্জস্যপূর্ণ ,এটি এমন যে এটি তার উৎপাদনের কারণকে বাধা প্রদানের প্রবণতা তৈরি করে।

রোটরে কারেন্ট উৎপন্নের কারণে রোটেটিং স্টেটর ফ্লাক্স এবং রোটরের মধ্যে আপেক্ষিক গতি তৈরী হয়। তখন রোটরটি স্টেটর রোটেটিং ম্যাগনেটিক ফিল্ডকে ধরার চেষ্টা করে।
আপেক্ষিক গতি কমানোর জন্য রোটর স্টেটর ফ্লাক্সের দিকের সাথে ঘুরতে থাকবে। যাইহোক, রোটর সিঙ্ক্রোনাস গতিকে ধরতে কখনই সফল হয় না।

এটি উভয় প্রকারের,সিঙ্গেল ফেজ অথবা থ্রী ফেজ ইন্ডাকশন মোটরের বেসিক কার্যকারী নীতি।

 

Post Comment